Katastrofy i inne historie lotnicze z Sudetów i Śląska

Katastrofy i inne historie lotnicze z Sudetów i Śląska

Postautor: Ivo » 10 sty 2014, 08:57

Dariusz Wójcik
Wysłany: Pon Mar 30, 2009 1:42 pm
Temat postu: Katastrofy i inne historie lotnicze z Sudetów i Śląska


Podczas ostatniej wycieczki dowiedziałem się, że niedaleko Lubnowa (okolice Ząbkowic), podczas II Wojny Światowej lub zaraz po jej zakończeniu miała miejsce katastrofa lotnicza. Wspomnienie tej katastrofy jest w jakimś stopniu żywe wśród okolicznych mieszkańców. Czy może ktoś, największą nadzieję mam oczywiście w Mrozenie, wie coś więcej o tym wydarzeniu?
Pozdrawiam
Darek Wójcik
Ivo
 
Posty: 1390
Rejestracja: 12 paź 2011, 19:49

Postautor: Ivo » 10 sty 2014, 08:57

Mrozen
Wysłany: Sob Cze 27, 2009 3:21 pm

O tej katastrofie nic nie wiem - Darek mówił mi, że wybierze się poszukiwać szczątków samolotu.

Sporządziłem taki "spis treści" mówiący o tym, co na naszej stronie o katastrofach i innych historiach lotniczych już napisano. Zainteresowanych zapraszam do lektury. O ile nie są to wszystkie artykuły/newsy, to na pewno większość z nich.

Superprodukcja o Czerwonym Baronie wchodzi na ekrany europejskich kin
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... _all&no=72

Nad ich grobami nie znajdziesz krzyży – przeklęty samolot z Gór Izerskich
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=203

Zderzenie szybowców niedaleko Jablonca nad Nisou
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=220

Jeżów zaprasza miłośników lotnictwa
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=224

Ci starsi panowie w swych starych maszynach
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=225

„Ten grunau jest prawie tak samo stary jak ja, więc muszę go traktować z większą atencją”
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=251

Historia dolnośląskiego lotnictwa liczy już 219 lat
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=288

Zabytki nad Karkonoszami – fotoreportaż
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=281

Z Włoch pod Sudety na polskich skrzydłach. U podnóża Gór Orlickich powstanie pomnik grupy Barium i ofiar operacji specjalnych we wschodnich Czechach
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=314

Wspomnienie o skrzydłach na Gądowie
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=349

„Barbarossa” w Sudetach – opowieść o tym, jak pod Smrkem, 67 lat temu, znalazło się francuskie wino
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=360

Ucieczka reichsführera
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=415

„Ten ginie, kto jest gotowy ginąć” – 92 lata temu na Pogórzu Kaczawskim urodził się Rambo III Rzeszy
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=420

Pentagon poszukuje lotniczych grobów
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=428

Droga człowieka na Księżyc rozpoczęła się we Wrocławiu – 5 lipca 1927 roku powstało Verein für Raumschiffahrt (VfR)
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=437

Lektura na wakacje. „Rzeźnia numer pięć” Kurta Vonneguta – najkrwawszy epizod II wojny światowej wydarzył się nie w Hiroszimie, a na zachodnim skraju Sudetów
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=471

Gazety Wrocławskiej temat na wakacje – fallschirmjägrzy na Dolnym Śląsku
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=488

Ciekawostki wojenne z Sudetów - największa katastrofa lotnicza w Karkonoszach – Śnieżka - 23 lutego1945 roku. Most powietrzny do Festung Breslau.
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=516


Missing In Action na Dolnym Śląsku
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=527

Wojenne ciekawostki z Sudetów – 29 sierpnia 1914 roku, nalot na Paryż. Samoloty rodem z serca Sudetów rozpoczynają pierwszą wojnę powietrzną w historii świata
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=544

Wojenne ciekawostki z Dolnego Śląska – 22 sierpnia 1914 roku - sterowcem z Legnicy na pomoc Austro – Węgrom
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=565

Ciekawostki wojenne z Dolnego Śląska – 10 marca 1943 roku. Samoloty z błękitną swastyką nad Wrocławiem
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=571

„Ciemnoniebieski świat” po orlicku
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=739

Przeprowadzka muzeum modelarstwa lotniczego
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=763

Lotnicze zdjęcie Wlenia sprzed wieku!!!
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=826


Katastrofa szybowca obok rezerwatu „Krokusy w Górzyńcu”
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=913

Tajemnica śmierci generała Sikorskiego. „Czeski trop” – podsudeckie akcenty katastrofy na Gibraltarze
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1009


Bez wyciągarki i drugiego samolotu – pas startowy na Szybowcowej
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1065

„Czerwony Baron” - Manfred von Richthofen ma swoją polską stronę internetową. Czy będzie miał swoje dolnośląskie lotnisko?
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1107

Na fali od Karkonoszy po Jeseniki
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1113

Czesi planują postawić pomniczek polskiemu pilotowi. „Utajniony” wypadek wrocławskiego myśliwca koło Rejvízu w Jesenikach
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1114


"Niebo jest szare". Katastrofa polskiego myśliwca w Jesenikach we wspomnieniach pilota Zbigniewa Możdżenia
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1115


Jak można przelecieć się śmigłowcem nad Górami Opawskimi za nieduże pieniądze?
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1117

Co stało się wiosną 1945 roku z załogą „wałbrzyskiej latającej fortecy”? Fakty i wątpliwości
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1133

Następny pomniczek lotniczej tragedii w Jesenikach przyciąga turystów – 17. października 1944 roku na Černé stráni rozbił się węgierski samolot transportowy
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1144

„Latające fortece” z Czechosłowacji zbombardowały Strefę Gazy
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1187


Świat jest mały – pilot 301 Dywizjonu „Ziemi Pomorskiej” będzie miał swój pomnik w Dusznikach
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1204

Missing In Action na Dolnym Śląsku
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1247


Trójpłatowiec w czerwonym kolorze pod Świdnicą. Powrót Czerwonego Barona
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1252

Richthofen, Hartmann, Flettner i inni – zapomniana lotnicza historia Świdnicy
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1278


Rozbił się śmigłowiec LPRu wysłany do karambolu
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1320

„Dresden – das Inferno" w Telewizji Polskiej. „Jeżeli ktoś oduczył się płakać, nauczy się ponownie w obliczu zagłady Drezna” - Gerhart Hauptmann
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1343

„Ciotka Ju” zabiła się na Śnieżniku. „Odkrywcy” opisali szczątki samolotu
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1420

Blechhammer i wojna powietrzna nad Jesenikami. „Historia słynnego zdjęcia”
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1425

Czerwony Baron w miniaturze
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1510

Sokół w Karkonoszach
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1580

O Dionizym B. z Opola, któremu zamarzył się lot za „żelazną kurtynę”. Ofiara polskich komunistów i czechosłowackich myśliwców
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1586

Z Sudetów do Wielkiej Brytani. 60. rocznica brawurowej ucieczki czeskich pilotów
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1617


„Czerwone maki na Monte Cassino”, Sophia Loren, „dziadek w Wehrmachcie” i Sudety. Kolejna bitwa narodów (między innymi o niemieckich spadochroniarzach)
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1692

Ciekawostki wojenne z Dolnego Śląska - Kommando Novotny. Dowódca pierwszego na świecie oddziału myśliwców odrzutowych uczył się latać na Strachowicach
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=529

Wojenne ciekawostki z Dolnego Śląska – „nagła a niespodziewana” śmierć myśliwskiego asa
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=500

Wojenne ciekawostki z Dolnego Śląska. Niespodzianka na 1 września - kolorowy film z lotniska Breslau-Schöngarten (Wrocław – Strachowice). Lato 1939 - twarze naszych wrogów
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=615

Wojenne ciekawostki z Dolnego Śląska – 5 września 1939 roku bohater filmu o lotnisku na Strachowicach, Hannes Trautloft strąca swój pierwszy samolot w II wojnie światowej. I o tym, jak wrogowie zmieniają się w sojuszników
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=656

„Iryda” - zamiast do wojska trafiła do sudeckiego muzeum
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=639

W Hradcu Králové wzbiła się w powietrze replika legendarnego Camela – ostatniego przeciwnika Czerwonego Barona
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... all&no=588

_________________
SKPS - z nami w Sudety
http://www.skps.wroclaw.pl/
http://kunstkamerasudecka.blogspot.com/
Ivo
 
Posty: 1390
Rejestracja: 12 paź 2011, 19:49

Postautor: Ivo » 10 sty 2014, 08:58

Mrozen
Wysłany: Sob Lip 04, 2009 10:26 am

Dla porządku dwa najnowsze tematy:
Jesioniki – zapomniana katastrofa słynnego pilota. Gheorghe Bănciulescu – pierwszy w świecie pilot z drewnianymi protezami nóg. Część I
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1822

A jednak Jaruzelski? Ciąg dalszy historii polskiego samolotu zestrzelonego przez czechosłowackie myśliwce
http://www.skps.wroclaw.pl/index_new.ph ... ll&no=1816

_________________
SKPS - z nami w Sudety
http://www.skps.wroclaw.pl/
http://kunstkamerasudecka.blogspot.com/
Ivo
 
Posty: 1390
Rejestracja: 12 paź 2011, 19:49

Postautor: Ivo » 10 sty 2014, 09:00

Leuthen
Wysłany: Sro Wrz 30, 2009 4:17 pm

Mój pierwszy merytoryczny post na forum SKPS :)

1) O niedoszłej katastrofie samolotu Ju-52 ze spadochroniarzami na pokładzie na przełomie lutego i marca 1945 r.
(ze wspomnień dowódcy Albrechta Schulze, b. dowódcy 8 kompanii II batalionu 25 pułku spadochronowego, opublikowanych w 1952 r. w czasopiśmie "Der Deutsche Fallschirmjaeger")

Rzut oka na zegarek. Niedługo już musi ukazać się Wrocław. Tam - daleko przed nami migocze ogień. Błyszczy płomień wylotowy. Wrocław! Stożki światła rozbłyskują się na niebie. FLAK [artyleria przeciwlotnicza – przyp. P.K.] nas szuka. Mocno trzymam kciuki. Jesteśmy wybici ze snu. Ja drżę. Na ułamek sekundy robi się jasno jak w dzień- musnął nas reflektor. Poklepuje Ju jak konia wyścigowego: Trzymaj się! O znowu, ta oślepiająca jasność. Robi się coraz jaśniej. Patrzę na dół i liczę 2, 7, 18 reflektorów. Podstępnie migocze niebieskawe światło. Wspaniały fajerwerk, myślę, i spoglądam za smugą z pocisku, która znika gdzieś ponad nami. Lekki rosyjski FLAK. Widzę wszystko. Powoli pojawiają się pociski. Chciałoby się prawie cieszyć tymi obrazami, ale to przecież jest nic innego jak defilująca przed nami śmierć. Czuję, jak pełni trwogi i oczekiwania wpatrują się moi ludzie. Bez spadochronów wisimy w starym ociężałym Ju w największym ogniu jak swoista tarcza strzelnicza. Przecież nikt nie spudłuje! Jestem ludziom coś winny i próbuję się śmiać. Wydobywam jednak z siebie tylko okropny rzęch. Ale wygląda na to, że się uspokaja. Nasze spojrzenia znowu kierują się na dół. Reflektory świecą uporczywie tak, że można by czytać gazetę. Na dole widzę 4 jednakowe błyski ognia, tam jeszcze raz, tam także. Ciężka artyleria przeciwlotnicza? Rosjanie strzelają diabelnie dobrze. Prawie na naszej wysokości wybuchają w niejakim oddaleniu pociski. Są jeszcze daleko! Ale te uderzenia ogniem niebezpiecznie się zbliżają. Stukot, grzmot i już ogniki hulają po blaszanym dachu. Serce zastyga nam w bezruchu. Maszyna zaczyna zlatywać na dół. W oknach nie jest już jasno. Przez otwory wlotowe przenikają jedynie promienie reflektorów. Przerażająco śmierdzi prochem, benzyną. Z przebitego baku z benzyną prosto w twarz tryska nam paliwo. Czy to już koniec? Jeszcze nie wiem jak inni. Krótkotrwałe spojrzenie na ludzi. Wszyscy żyją. Dzięki Bogu! Zaraz nad dachami miasta pilot jednak znów złapał niezły młynek. Ale kieruje się ku wylotowi z Wrocławia. Nie wolno nam wylądować, ponieważ w tym przypadku posłużylibyśmy lecącej za nami maszynie za pas startowy. Dwukrotnie jeszcze musimy stawić czoła artylerii przeciwlotniczej. Dwukrotnie na małej wysokości musimy wymknąć się bacznie śledzącym nas oczom! Prawy silnik zgasł. Lotki odmówiły posłuszeństwa. I ta cholerna benzyna! Dostaję od tego mdłości. To znowu HKL [Hauptkampflinie – dosłownie „główna linia walki” - linia frontu]. Karabiny maszynowe raczą cienką blachę Ju niewyobrażalnie dużą serią. Strzały wpadają przez podłogę i wypadają przez sufit. Jeden ze strzałów odrywa moją kaburę od pasa. Wykwaterowuję mojego jamnika i nakładam sobie na głowę hełm.
Stopniowo robi się coraz ciszej. Podlatujemy do Ślęży, porośniętej lasem góry między Świdnicą a Wrocławiem. Lekko wibrując, lewe skrzydło dotyka wierzchołka drzewa. Włosy jeżą mi się na głowie. Już widzę nas jako spadającą w las płonącą pochodnię. Ale z tego też wychodzimy cało. Żeby tylko przelecieć też drugą HKL.
Podczas lądowania w Świdnicy już nas oczekują. Dowódca i inni już tu są. Im nie poszło wiele lepiej od nas. Tylko połowie batalionu udało się dokonać wlotu. Zanim się zamelduję, szukam otworu wlotowego. W prawym baku między silnikiem a kabiną znajduję dziurę, ok. 80 cm średnicy.


PS Według informacji pewnego poszukiwacza (eksploratora) na zboczach Ślęży podczas II wojny światowej rozbiły się co najmniej 3 samoloty (części można znaleźć do dziś).


2) W końcowej fazie II wojny światowej obok Rudnicy k. Srebrnej Góry funkcjonowało niemieckie lotnisko. Było tam kilka katastrof:
- 16.02.45 wskutek braku paliwa lądował przymusowo na
brzuchu Bf 109G-14 W.Nr. 786 502 z I./JG 52, którego pilotował Gefr. Peter Christmann. Samolot należący do 2. eskadry był oznaczony czarną "5" i został uszkodzony w 10%, a pilot odniósł niewielkie obrażenia.
- 18.03.45 (prawdopodobnie) pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi a Srebrną
Górą po trafieniu ogniem (prawdopodobnie) z ziemi lądował przymusowo na brzuchu BF 109G-14 W.Nr. 786 464 z III./JG 52. Danych dotyczących pilota i oznaczeń nie ma. Samolot został uszkodzony w 30%.
- 10.04.45 podczas lądowania w Rudnicy został uszkodzony Bf 109G-14 W.Nr. 465 412 z I./JG 52. Nie ma nazwiska pilota, ale wiadomo, że samolot był ze składu 3. eskadry i miał oznaczenie w postaci żółtej "7". Został uszkodzony w 75%.

Źródło: Aleš Janda, Tomáš Poruba "Messerschmitt Bf 109s
of JG 52 in Deutsch Brod" [informacje te zawdzięczam Arturowi Jenczowi ze Świdnicy - dziękuję]


3) W okolicy Szpindlerowego Mlyna podczas II wojny światowej miał się rozbić na głównym grzbiecie Karkonoszy (tuż za obecną granicą polsko-czeską) niemiecki samolot łącznikowy typu Fieseler Fi-156 "Storch" ("Bocian"). Załogę - ponoć złożoną z esemanów - czescy partyzanci potraktowali tak, jak z reguły esesmani traktowali wziętych do niewoli partyzantów... Są różne przekazy na temat daty tego zdarzenia. Według jednych miało ono miejsce pod koniec 1944 r., inne głoszą, że wiosną 1945 r. Te drugie łączą owo wydarzenie z ucieczką gauleitera NSDAP Karla Hankego z oblężonej Festung Breslau w dniu 6 V 1945 r. (Hanke uciekał w mundurze esesmana; w swym testamencie Hitler wyznaczył go na szefa SS i policji w miejsce Himmlera)

4) 22 XI 1941 r. w katastrofie lotniczej we (lub pod - istnieją różne przekazy) Wrocławiu zginął lecący z Krymu do Berlina płk. Werner "Vati" Moelders, który jako pierwszy pilot myśliwski pobił rekord "Czerwonego Barona" z I w. św. (80 zestrzeleń) i jako pierwszy przekroczył 100 zestrzelonych maszyn (łącznie miał na koncie 115 zestrzeleń).

5) Swego czasu głośno było o niemieckim dwusilnikowym bombowcu znalezionym koło Zieleńca.
Ivo
 
Posty: 1390
Rejestracja: 12 paź 2011, 19:49

Postautor: Ivo » 10 sty 2014, 09:00

Mrozen
Wysłany: Nie Mar 06, 2011 12:27 pm

Tak obecnie wygląda miejsce, w którym znajduje się być może najstarsza pamiątka katastrofy lotniczej w Polsce.

http://www.skps.wroclaw.pl/index.php?fu ... ll&no=2935

Obrazek Obrazek
_________________
SKPS - z nami w Sudety
http://www.skps.wroclaw.pl/
http://kunstkamerasudecka.blogspot.com/
Ostatnio zmieniony 10 sty 2014, 09:02 przez Ivo, łącznie zmieniany 1 raz
Ivo
 
Posty: 1390
Rejestracja: 12 paź 2011, 19:49

Postautor: Ivo » 10 sty 2014, 09:00

Mrozen
Wysłany: Wto Lut 21, 2012 10:37 pm

Temat nie był dawno aktualizowany - od tego czasu na głównej stronie pojawiło się zapewne kilkadziesiąt lotniczych artykulików (może kiedyś uzupełnię linki).

Dwa ostatnie to
http://www.skps.wroclaw.pl/index.php?fu ... ll&no=4025

http://www.skps.wroclaw.pl/index.php?fu ... ll&no=4029

A tu obiecany artykuł:

Obrazek
_________________
SKPS - z nami w Sudety
http://www.skps.wroclaw.pl/
http://kunstkamerasudecka.blogspot.com/
Ivo
 
Posty: 1390
Rejestracja: 12 paź 2011, 19:49

Postautor: Ivo » 10 sty 2014, 09:01

Mrozen
Wysłany: Wto Gru 11, 2012 1:23 pm

Niedawno na allegro pojawiła się bardzo ciekawa pocztówka z fabryką samolotów w Lubawce (Etrich-Taube und -Fliegerwerke LIEBAU i. Schl.).
http://www.skps.wroclaw.pl/index.php?fu ... all&no=544

W Wikipedii jest oczywisty błąd odmładzający tę fabrykę o kilka lat.
"W obliczu niemieckiej konkurencji, Etrich sam założył 28 lutego 1919 wytwórnię Etrich-Flieger-Werke w Liebau w Niemczech (obecnie Lubawka w Polsce)". W 1919 roku samolotów Taube już nie produkowano.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Taube

Tak naprawdę fabryka w Lubawce była niemal rówieśniczką najstarszej "fabryki" samolotów na dzisiejszych ziemiach polskich, założonej przez Towarzystwo Awiata na warszawskich Polach Mokotowskich. Ale na Polach Mokotowskich w tym czasie "seryjnie" produkowano samoloty tylko na zagranicznych licencjach. I pod tym względem Lubawka wyprzedza Warszawę ...

Obrazek

Co ciekawe Aviata dysponowało samolotami Taube i na takim właśnie samolocie odbył się pierwszy lot nad Warszawą - a słynny Scipio del Campo był prawdopodobnie także pierwszym polskim lotnikiem nad Śląskiem - od czego właśnie minęło 100 lat.

Więcej na stronach:
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... cze-Awiata
http://www.308.cieszyn.pl/index.php?opt ... y&Itemid=7

O pocztówce dowiedziałem się od Piotrka Adamskiego.
Ivo
 
Posty: 1390
Rejestracja: 12 paź 2011, 19:49

Postautor: Ivo » 10 sty 2014, 09:01

dolnoslaski
Wysłany: Wto Sty 15, 2013 9:45 am

Według wiejskich opowieści w rejonie Okola miały miejsce przynajmniej dwie katastrofy lotnicze. Pierwsza pod koniec II wojny światowej. Druga (chyba) w latach 70. lub 80, kiedy rozbił się szybowiec. Miała tam zginąć młoda kobieta, którą ten czy ów "sam wyciągał z wraku".

W miejscach katastrof można znaleźć do dziś sporo ich pozostałości. Nie byłem tam, muszę w końcu na spacer z psem wyciągnąć któregoś sąsiada.

Na potwierdzenie drugiej - u jednego z sąsiadów na podwórku na kupie złomu do wywiezienia leżały w tamtym roku pedały szybowca, które sam widziałem. Twierdził, że to z tego miejsca.

Pozdrawiam,
Przemek

_________________
http://neustechow.blogspot.com - historie z Rząśnika, Gór Kaczawskich i całej reszty świata.
Ivo
 
Posty: 1390
Rejestracja: 12 paź 2011, 19:49

Re: Katastrofy i inne historie lotnicze z Sudetów i Śląska

Postautor: Mrozen » 03 kwie 2014, 16:31

"Góra Szybowcowa" nad Strzelinem.

http://www.skps.wroclaw.pl/index.php?fu ... ll&no=5161

Pozostałości hangaru dla szybowców.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Mrozen
Moderator
 
Posty: 1994
Rejestracja: 22 gru 2013, 10:18

Re: Katastrofy i inne historie lotnicze z Sudetów i Śląska

Postautor: Mrozen » 29 sty 2015, 18:12

Airacobra w Karkonoszach

http://www.skps.wroclaw.pl/index.php?fu ... ll&no=5509

Zdjęcia grobu pilota w Harrachovie wykonane w roku 2008.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Mrozen
Moderator
 
Posty: 1994
Rejestracja: 22 gru 2013, 10:18

Następna

Wróć do Sudety ogólnie i przekrojowo

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości